Прочетен: 19878 Коментари: 4 Гласове:
Последна промяна: 23.01.2012 18:12
Основният лидер на общественото мнение в наши дни са именно медиите. Това е така, понеже те се явяват съвременните медиатори между обществото и властта и разполагат с много способи и начини да изкривят реалността и да насочат общественото мнение в желаната от тях посока, без някой да може да им се противопостави. Медиите благоприятстват за изграждането на нови схващания и изобщо на цялостен светоглед. Има случаи, в които ролята на медиите като лидер се благоприятства от определени фактори и проблеми, които се случват в обществото. Това става, когато е налице ситуация на ускорени социални промени, когато много хора или групи от хора не намират стабилна основна опорна точка за укрепване на убежденията си, а филтрите, модифициращи влиянието на масмедиите, не са особено ефективни. Когато хората изграждат отношения към непознати досега обекти, влиянието на медиите е по-голямо, отколкото ако има вече предварително изградено отношение към нещо. Ако липсват други източници на информация, т.е. ако медиите са единствения източник, то тогава потенциалът им да формират определено обществено мнение, нагласи и възгледи е най-голям.
Медиите играят огромна роля в обществото не само като го направляват да вземе правилното решение и като формират ценности, нагласи и възгледи, но и като формират самото обществено мнение. Медиите имат възможността да изграждат внушения, да влияят върху общественото съзнание и политиката и властта осъзнава много добре това, ухажвайки ги често. Но границата между добрите и чисти намерения и роли на медиите и тъмната и корумпирана страна е доста амбивалентна и размита и не може да се разграничи точно. Основната роля на медиите е да информира обществеността за това какво реално се случва във висшите ешалони на властта, за да могат обикновените хора да са наясно какво става в действителност в държавата. Медиите също така предават ценностите и културните постижения през поколенията, запазвайки ги живи години наред. Медиите трябва да служат само и единствено на каузата за общото благо и да са инструмент на познанието и опора на народа. Страшното става, когато медиите се използват не по предназначението си, а именно за осъществяване на задкулисни борби, комерсиални цели и нечисти намерения на корумпирани играчи на политическата сцена. Точно в този аспект медиите се използват от властта за създаване и ръководене на точно определено от нея обществено мнение. Това е напълно във възможностите на медиите и затова те са смятани за 4-та власт. Тяхно е решението каква част от информацията, предопределена за обществото, да споделят и каква част – не. Медиите могат посредством различни манипулативни техники така да представят дадена информация, така че ако е лъжа, хората да не се усъмнят, а ако е истина, да я възприемат по начина, по който самите медии желаят и с нюанса, който те искат. По този начин те манипулират общественото мнение, създават ново, или насочват вече съществуващо такова в посоката, в която им е наредено „от горе”. Медиите ръководят общественото мнение чрез убеждаване, а не чрез задължаващи властови техники. В това се корени и големият им успех, защото „ако на група от хора непрекъснато им се внушава, че са свине, те рано или късно ще загрухтят”.
Медиите имат характерното свойство да предопределят мненията и нагласите на хората още преди да са се „появили на бял свят”, като по този начин осъществяват моделирането на общественото мнение в зародиш и така по-трудно се открива външната намеса. Медиите не трябва да се допуска да прекрачват границата към „тъмната страна” на реализиране на потенциала си. Те трябва да служат на обществото, да изразяват неговата гледна точка, да помагат общественото мнение на народа да се чуе от управляващите.
В България независими медии почти няма, следователно няма медии, които да изпълняват чистата и положителна страна на тяхното основно предназначение. Така българското обществено мнение се ползва с лидер, който прави всичко друго, но не и да води народа по пътя към общото благо, а се постига само затъване все по-дълбоко в корупция, жажда за власт и надмощие, антидемокрация и атрофия на общественото съзнание.
20.01.2012 14:50
Съгласна съм напълно с мнението Ви и искам да добавя само, че в България няма качествени медии, а единствено полулярни с характеристиките, които Вие изброихте. Вестник "Дневник" може би се доближава в известна степен до качествените медии, но за други качествени медии и дума не може да става. При всички останали медии са водещи сензацията и отразяването на клюки с цел да се продава или гледа дадено издание. всички медии изобилстват от манипулация във всичките й форми и с най-разнообразни техники. Медиите дотолкова са погълнати от страстта си да се надпреварват за вниманието на всеки един потенциален или не зрител и читател, че напълно са се самозабравили и са се отдали на пошлост, корумпираност, дискредитиране и дори "надзъртане в мръсните чаршафи" на колкото се може повече публични личности. Медиите са се отдалечили от основната си роля да служат на обществото и са забравили, че както ги е създало обществото, така бързо може да ги разруши.
23.10.2012 23:41